Paradigmatische analyse van een filmfragment.
In deze blog ga ik een filmfragment uit de film 'August Rush' analyseren. Dit fragment is het einde van de film en zal ik analyseren aan de hand van beeld, montage en geluid.
August Rush
August Rush vertelt het verhaal van een Ierse zanger Louis en een celliste Lyla. Zij hebben elkaar ontmoet in New York en na een speciale nacht worden ze uit elkaar gerukt. Lyla bevalt van een zoontje maar door toedoen van Lyla's vader wordt de jongen in een weeshuis geplaatst zonder medeweten van Lyla. Zij denkt dat haar zoontje gestorven is bij de geboorte. Na 12 jaar probeert Evan zijn ouders te vinden. Hij loopt weg van het weeshuis en gaat naar de stad. Hij komt een straatmuzikant tegen, die zijn talent ontdekt. Omdat Evan als straatmuzikant gaat werken, vertelt de straatmuzikant dat hij zijn naam moet veranderen omdat de politie hem anders terug zal brengen naar het weeshuis. August Rush is geboren. August wordt van de straat gehaald door een pastoor, en via deze man komt hij bij Julliards terecht waar hij de opleiding volgt tot componist. August heeft een compositie geschreven die ten horen zal worden gebracht bij een concert. Hij wil muziek maken die zoveel mensen kunnen horen, zodat hij zijn ouders terug kan vinden. Op deze manier zullen ze hem horen.
Dit filmfragment laat het einde van de film zien. August is bezig met zijn concert. Zijn moeder is op hetzelfde concert aanwezig omdat zij ook heeft moeten optreden. Na een lange zoektocht weet ze wie haar kind is. De vader van August, heeft August ontmoet in het park, waar zijn zoon vertelde dat hij een concert zou geven. Op die avond rijdt de vader in een auto en ziet de banner van het concert staan. Hij ziet de naam van August staan en de naam van zijn verloren geliefde Lyla. Hij besluit uit de auto te stappen en vertrekt naar het concert.
August Rush Rhapsody
Paradigmatische analyse
Beeld
Het filmfragment begint met een big close up van August, hierbij zie je alleen zijn gezicht. Daarna komen close ups in beeld van de instrumenten, zoals een cellostok, glazen, snaren en slagwerk. Vervolgens zie je een dirigeerstokje en wordt duidelijk dat August voor het orkest staat. Na dit moment komt een vogelvluchtperspectief en zie je het hele symfonieorkest zitten onder leiding van August. De close up van August, de instrumenten en het vogelvluchtperspectief blijft elkaar afwisselen.
Hierna zie je een vogelvlucht shot van Lyla, die overgaat in een medium close up van Lyla waarbij je nog een deel van het podium ziet. Ze is een cellist en je ziet dat er een close up wordt gemaakt van de cello die speelt. Wanneer de cello in beeld komt, volgt Lyla. Dit zelfde principe gebeurt met de gitaar. Louis komt in beeld via een medium close up. Je weet dat hij gitaar speelt, wanneer de gitaar in beeld komt, zal Louis volgen. Ook August komt weer in beeld via een kikvorsperspectief, zo lijkt het alsof je naar hem kijkt vanuit het orkest. Al deze beelden die hierboven zijn beschreven worden met elkaar afgewisseld.
Vervolgens komt Louis weer in beeld via een medium close up, daarna kijk je via een kikvorsperspectief naar de banner waarop de naam van August en die van Lyla staan geschreven. Op deze manier lijkt het alsof je door de ogen van Louise naar de banner kijkt. Hierna zie je Louis rennen over straat tussen de file door, hij loopt richting de camera vanuit een ooghoogteperspectief. Dit beeld gaat over in een medium close up zodat je duidelijk ziet dat het Louis is die rent. Ook wordt er een shot genomen van zijn voeten, waardoor nog eens extra wordt benadrukt dat Louis aan het rennen is. Er wordt een esthabishingshot genomen in vogelvluchtperspectief, je ziet hierdoor waar hij rent. De beelden van een rennende Louis worden steeds afgewisseld met beelden in vogelvluchtperspectief van August en het orkest, zodat duidelijk wordt dat Louis naar August rent. Ook Lyla komt in beeld, je ziet haar terug lopen naar het podium. Ze stopt met lopen en je kijkt vanuit haar ogen naar de mensen en het podium. August wordt weer in beeld gebracht via een medium close up. Dan zie je Louis het terrein oprennen via een ooghoogteperspectief, hij loopt richting de camera. Ook vanuit zijn perspectief kijk je naar het podium en de mensen.
De beelden van Lyla, shouldershots van Louis die naar het podium kijkt, medium close ups van zijn reactie op wat hij ziet en close ups van August worden steeds met elkaar afgewisseld. Daarna krijg je beelden te zien van Lyla en Louis die door de menigte lopen naar het podium toe, dit wordt gedaan via vogelvluchtperspectief. De beelden blijven elkaar afwisselen. Je ziet August vanuit een medium close up, estahbishingshots, Lyla in vogelvlucht overgaand in medium close ups, vanuit haar perspectief zie je August weer. Dit principe wordt herhaald met Louis.
Hierna zie je een shot waarbij Louis scherp op de achtergrond verschijnt en je Lyla onscherp op de voorgrond ziet staan. Op deze manier wordt de aandacht naar Louis getrokken. Hierna zie je een Medium close up van Louis, hij draait zijn hoofd en ziet Lyla. Lyla komt weer in beeld maar ze ziet hem niet en ze loopt weer verder door de menigte. Tussen deze beelden zie je August continu. Je ziet in een vogelvluchtperspectief Lyla en Louis door de menigte lopen, ze lopen steeds dichter bij elkaar. Lyla komt vooraan en zje ziet haar in een medium close up, waarna je August weer ziet vanuit een kikvorsperspectief. Het lijkt alsof je door de ogen van Lyla naar August kijkt.
Dan zie je Lyla en face en onscherp zie je Louis in beeld komen. De scherpte wisselt, waarna het accent op Louis komt te liggen, hij heeft haar gevonden. Je ziet een shot van de handen die lkaar vastpakken, het is een neutraal shot. Je kijkt via een shouldershot mee over Louis' schouder naar Lyla om haar reactie te zien, dit gebeurt ook andersom. Vanuit een ooghoogteperspectief zie je Lyla en Louis elkaar aankijken, waarna een big close up van August volgt. De close ups van August worden gewisseld met shouldershots van die van Louis en Lyla. Ook zie je weer vanuit hun perspectief August.
Je krijgt een vogelvlucht perspectief van Lyla en Louis, een medium close up van August, hij wordt ingezoomd en dan zie je dat hij zich omdraait. Je krijgt een close up van Lyla, waarna een shot volgt genomen vanuit kikvorsperspectief, dus vanuit haar perspectief, zodat je vanuit haar ogen August aankijkt. Dit zelfde gebeurt met Louis. August kijkt hierna naar de hemel en het beeld gaat mee naar boven, een tiltshot wordt dit genoemd. Het laatste shot van de film is een esthabishingshot in de vorm van een vogelvluchtperspectief van het terrein waar het herenigde gezin zich bevindt. Dit beeld wordt steeds verder uitegezoomd en vervaagt uiteindelijk.
De beelden van Lyla, shouldershots van Louis die naar het podium kijkt, medium close ups van zijn reactie op wat hij ziet en close ups van August worden steeds met elkaar afgewisseld. Daarna krijg je beelden te zien van Lyla en Louis die door de menigte lopen naar het podium toe, dit wordt gedaan via vogelvluchtperspectief. De beelden blijven elkaar afwisselen. Je ziet August vanuit een medium close up, estahbishingshots, Lyla in vogelvlucht overgaand in medium close ups, vanuit haar perspectief zie je August weer. Dit principe wordt herhaald met Louis.
Hierna zie je een shot waarbij Louis scherp op de achtergrond verschijnt en je Lyla onscherp op de voorgrond ziet staan. Op deze manier wordt de aandacht naar Louis getrokken. Hierna zie je een Medium close up van Louis, hij draait zijn hoofd en ziet Lyla. Lyla komt weer in beeld maar ze ziet hem niet en ze loopt weer verder door de menigte. Tussen deze beelden zie je August continu. Je ziet in een vogelvluchtperspectief Lyla en Louis door de menigte lopen, ze lopen steeds dichter bij elkaar. Lyla komt vooraan en zje ziet haar in een medium close up, waarna je August weer ziet vanuit een kikvorsperspectief. Het lijkt alsof je door de ogen van Lyla naar August kijkt.
Dan zie je Lyla en face en onscherp zie je Louis in beeld komen. De scherpte wisselt, waarna het accent op Louis komt te liggen, hij heeft haar gevonden. Je ziet een shot van de handen die lkaar vastpakken, het is een neutraal shot. Je kijkt via een shouldershot mee over Louis' schouder naar Lyla om haar reactie te zien, dit gebeurt ook andersom. Vanuit een ooghoogteperspectief zie je Lyla en Louis elkaar aankijken, waarna een big close up van August volgt. De close ups van August worden gewisseld met shouldershots van die van Louis en Lyla. Ook zie je weer vanuit hun perspectief August.
Je krijgt een vogelvlucht perspectief van Lyla en Louis, een medium close up van August, hij wordt ingezoomd en dan zie je dat hij zich omdraait. Je krijgt een close up van Lyla, waarna een shot volgt genomen vanuit kikvorsperspectief, dus vanuit haar perspectief, zodat je vanuit haar ogen August aankijkt. Dit zelfde gebeurt met Louis. August kijkt hierna naar de hemel en het beeld gaat mee naar boven, een tiltshot wordt dit genoemd. Het laatste shot van de film is een esthabishingshot in de vorm van een vogelvluchtperspectief van het terrein waar het herenigde gezin zich bevindt. Dit beeld wordt steeds verder uitegezoomd en vervaagt uiteindelijk.
Montage
In dit filmfragment zie je drie verhaallijnen door elkaar lopen. Je hebt het verhaal van August, die zijn concert aan het geven is. Je ziet Lyla die net heeft opgetreden en nu over het terrein naar achteren loopt. En je hebt Louis die in zijn auto en zit en de banner ziet en naar het terrein toe loopt. Alle beelden die de verhaallijnen vertelt zijn in stukken geknipt en door elkaar geplakt. Dit noemen we découpage (Van Driel, 2012).
In de montage zie je dat er steeds wordt gemonteerd in een driehoeksverhouding. Je ziet namelijk steeds beelden die de verhaallijnen combineren. Je ziet eerst een shot van August die aan het dirigeren is, daarna Lyla die over het terrein loopt en daarna volgt Louis die naar het concert gaat. Dit gaat heel het fragment zo door. Elke handeling die zij verrichten worden getoond, maar wel in stukjes.
Geluid en beeld
Het filmfragment wordt ondersteund door één muziekstuk, het stuk dat August Rush zelf gecomponeerd heeft. Wanneer je de hele film hebt gezien dan merk je dat hij effecten in zijn muziek heeft verwerkt die je hebt gehoord in de film zelf.
Het mooie aan dit filmfragment is, dat de compositie van August Rush precies aansluit op de beelden die zijn gebruikt in het stuk. Het fragment begint met een thema dat wordt geïntroduceerd dat wordt gespeeld door waterglazen en de harp, het slagwerk begeleidt melodisch. Bij dit deel zie je August dirigeren, het instrument dat je in beeld ziet, hoor je ook spelen. Dan komt Lyla in beeld en hoor je een cello solo. Dit zelfde gebeurt wanneer Louis in beeld komt, dan hoor je namelijk de gitaar spelen.
Dan zie je dat Louis naar de banner kijkt en uit de auto wil. Op dat moment veranderd het thema van het stuk. Het wordt ritmisch en krijgt een gitaar solo. Tijdens de gitaarsolo zie je Louis naar het podium rennen, dit stuk hebben ze extra ritmisch gehouden. Er zit veel beweging in de muziek en dit sluit goed aan op datgene dat je ziet.
Het ritmische deel houdt op en dan zie je dat Lyla weer in beeld komt, eerst liep ze weg van de muziek maar daarna wil ze weer teruglopen naar het podium. Ook zie je dat Louis arriveert op het terrein en zijn vaart mindert, net als de muziek. De muziek is rustig en Dolce en Louis en Lyla lopen door de menigte naar het podium toe.Hoe dichter ze bij het podium komen, hoe meer crescendo het stuk wordt en hoe meer instrumenten er weer invallen. De muziek krijgt weer een ander lieflijk karakter, maar de beweging blijft bestaan en Lyla en Louis blijven lopen. Het stuk blijft erg open, lieflijk en gedragen. Dit zie je terug in de blik van Louis en Lyla als ze tot stilstand komen, ze kijken en zien August staan.
Dan hoor je een marimba solo en zie je dat Louis Lyla ziet staan, dan wordt er een Dolce thema geïntroduceerd in de violen. Louis wil naar Lyla toelopen maar Lyla loopt verder door naar voren. Een eerder thema wordt samengevoegd met het al spelende thema, een vorm van herkenning in de muziek. Je ziet dat Louis Lyla ziet en dat hij haar herkent, dit merk je ook in de muziek. Dan komt Lyla tot stilstand en staat Louis naast haar en het gehele thema werkt door. Ook komt August steeds in beeld en lijkt de muziek ervoor te zorgen dat je mee kan voelen met August. Het lijkt alsof hij de aanwezigheid van zijn ouders voelt. De hoorns versterken dit gevoel doordat ze een majeur akkoord spelen. Het stuk eindigt in een majeur akkoord, erg open en lieflijk, net als de film.
Bronnen
- Theorie: Van Driel, H. (2012). Beeldcultuur hoorcollege 5 & 6, maandag 1
oktober 2012.
Aanvullende informatie:
- Maas, H., Van den Eijnden, J. (2002). Algemene muziektheorie. Theoriewerkboek voor de HaFaBra Sector. Examen C. Heereveen: De Haske
- anapaula1959. (2010, 30 september). August Rush Rhapsody [ Video file]. Geraadpleegd via: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=RbafIbcO7m8&NR=1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten