Ik beoordeel mezelf
Na elk college van de cursus
Beeldcultuur heb ik een blog geschreven. Voor deze blog moet ik mezelf
beoordelen op basis van mijn voorgaande blogs. Wanneer ik terug kijk op die
blogs, denk ik dat ik mezelf in de categorie kan plaatsen van ‘Goed’. Onder
goed verstaan we een cijfer tussen de 7 en de 8. Ik denk namelijk dat ik in
deze categorie val omdat ik ten eerste alle leerdoelen die er besproken zijn in
het college, in mijn blogs heb verwerkt. Ten tweede heb ik de literatuur die
tijdens het college werd besproken in mijn blog verwerkt, maar daarnaast heb ik
ook literatuur in mijn blogs verwerkt die ik zelf heb gevonden. Dit was niet
altijd even gemakkelijk, maar al bij al vind ik dat ik hier redelijk in
geslaagd ben. Daarnaast heb ik de gebruikte literatuur en theorie zoveel
mogelijk in mijn eigen woorden proberen uit te drukken, en waar het kon ze
verduidelijkt door er een voorbeeld aan toe te voegen. En als laatste blijkt
uit mijn blogs dat het qua inhoud en toepassingen vooral een reproductie van de
literatuur en de behandelde college stof is. Naar elk onderdeel heb ik kritisch
gekeken en proberen te verduidelijken aan de hand van een eigen bedacht
voorbeeld, of een voorbeeld dat aan bod kwam in het college.
Kortom, ik zal niet in de
categorie van Excellent vallen. Voor deze
categorie ben ik, in mijn ogen, nog niet ver genoeg ontwikkeld, voorheen heb ik namelijk nog nooit een blog geschreven en wist ik niet wat ik hiervan moest verwachten. Bij deze
categorie is het vereist dat je extra nieuwe inzichten in je blog hebt
verwerkt. Dit is wel iets waar ik naartoe wil werken. Verder ben ik van mening
dat ik niet in de categorie Voldoende
val. Ik heb naast al deze voorgeschreven onderdelen, altijd proberen te zoeken
naar nieuwe literatuur die ik kon verwerken in mijn blogs en heb hier eigen
voorbeelden aan toegevoegd. Na deze kritische reflectie van mezelf, ben ik tot
de conclusie gekomen dat de categorie Goed
bij mij past.
Terug naar de orde van de dag...
Ik ben bewust/ onbewust/ voorbewust
Ons bewustzijn kunnen we
opdelen in drie verschillende niveaus. We kunnen ons van iets bewust zijn, dat
wil zeggen, datgene wat we ons bewust zijn, is onder je aandacht. Je bent
bijvoorbeeld naar je handen aan het staren en ziet dat je aan elke hand vijf
vingers hebt, en dat op elke vinger een nagel zit. Deze hand zie je en je bent
je ervan bewust dat je deze ziet.
Een tweede
niveau is je onbewust zijn. Je bijt op je nagel en hebt totaal niet in de gaten
dat je dat doet. Je zit in de trein en denkt aan de leuke film die je hebt
gezien, of je denkt aan het boek dat je nog moet lezen voor het college van
morgen en je weet dat je dat uitgelezen moet hebben voor morgenvroeg. Dat wordt
een stressvolle avond. Door al deze gedachten, merk je totaal niet dat je op je
nagel aan het bijten bent, dit gebeurt dan in je onderbewustzijn.
Tot slot
hebben we nog een derde niveau van bewust zijn, deze noemen we het voorbewust
zijn. Hierbij gaat het er eigenlijk om dat je jezelf iets niet bewust bent,
maar wanneer iemand je hierop wijst, word je hier wel bewust van. Bijvoorbeeld,
je zit nog steeds op je nagels te bijten totdat iemand tegen je zegt: ‘Hé, wil
jij die nagels eens met rust laten?’ Vanaf dat moment ben je je bewust dat je je
nagels aan het afbijten bent.
Paradigmatische en syntagmatische analyse
Op verschillende manieren
kunnen we een filmfragment analyseren. Je hebt de paradigmatische manier van
analyseren. Hierbij bekijk je het beeld, de montage en analyseer je het geluid
van het filmfragment. Bij de syntagmatische analyse kijk je naar de inhoud van
het verhaal. Wat betekent datgene nou wat je hebt gezien? Welke boodschap wil
de auteur overbrengen?
Een
paradigma is, wanneer we de termen van Peirce weer aanhalen, een firstness. Bij alles wat je doet, of elke
manier waarop je jezelf uit, heb je een keuzemogelijkheid. Een syntagma is dan
een secondness, het is een combinatie
van de elementen die je uit de paradigma’s hebt gekozen.
Paradigmatische foto analyse
Bij paradigmatische foto
analyse probeer je zo sec mogelijk een foto te beschrijven. Je probeert er geen
betekenis aan te geven. Bij een foto beschrijving laat je van de foto zien,
maar tevens laat je ook heel veel niet zien. Bij een foto heb je altijd een
vooraf en een achteraf, de foto zelf is het NU, aldus H. van Driel.
Nu ga ik zelf een klein begin
maken van een foto analyse. Dit doe ik aan de hand van een foto, gemaakt door
Julie de Waroquier. Deze foto heb ik gevonden op de site Lookslikegooddesign, een site waar ik regelmatig designs van
kunstenaars op bekijk. Op een manier die we denotatie noemen, dat wil zeggen,
de meest droge, niet geassocieerde betekenis van de foto. Dit is erg moeilijk
want je kunt tekens haast niet sec beschrijven. Er is altijd sprake van een
interpretant.
Op deze afbeelding zie je een
meisje dat op het zebrapad staat. Er is centraal perspectief toegepast. Ook kan
je zien dat de foto is bewerkt, er zijn vlinders in de foto geplaatst. De
gebouwen zijn aan de onderkant wazig gemaakt door middel van een
bewerkingsprogramma. De kleuren in de foto lopen van donker naar licht, donker
aan de onderkant, alsmaar lichter naar boven. Het meisje staat midden op de
foto en de foto is genomen van een kikvorsperspectief.
Doordat er zo veel
verschillende manieren zijn om een foto te maken, had deze foto er ook heel
anders uit kunnen zien. Julie had bijvoorbeeld een vogelvluchtperspectief
kunnen aannemen, het meisje van de zijkant kunnen fotograferen, ze had meerdere
mensen op de foto kunnen plaatsen, de vlinders kunnen vervangen voor vogels.
Alle de hierboven omschreven
mogelijkheden die Julie had kunnen toepassen, zijn paradigma’s. Julie de
Waroquier heeft syntagma toegepast en is uiteindelijk tot dit resultaat
gekomen.
Wel denk ik dat het moeilijk
is om elk beeld paradigmatisch te analyseren. Wanneer je bijvoorbeeld een foto
maakt van een moment waarbij je maar een korte tijd hebt om deze te maken. Je
bent dan niet bezig met de setting of iets dergelijks. Je houd je dan niet bezig
met de paradigma’s en het syntagma dat daaruit voortvloeit. Zou je, wanneer dit
het geval is, dan wel een paradigmatische analyse kunnen maken?
Bronnen
Theorie: Van Driel, H. (2012). Beeldcultuur college
5, maandag 24 september 2012.
Aanvullende informatie:
- Nagelbijten. (Jaartal onbekend). Geraadpleegd via: http://forum.viva.nl/forum/Mode_Beauty/Nagels_bijten/
- Nagelbijten. (Jaartal onbekend). Geraadpleegd via: http://forum.viva.nl/forum/Mode_Beauty/Nagels_bijten/
- De Waroquier, J. (Jaartal onbekend). Surreal Pictures [ Photograph]. Geraadpleegd via: http://lookslikegooddesign.com/photo-julie-de-waroquier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten